Перебуваючи на
старті участі Недогарківського ліцею у програмі «Демократична школа», учасники
освітнього процесу навіть не уявляли, які зміни на них чекають протягом
наступних двох років.
Курс на демократичні зміни взято!
Листопад 2018
року… Ініціативна група ліцею подає заявку на участь у програмі. Здавалося б,
для чого? Адже у закладі уже встаткувалися певні правила і принципи шкільного
життя. Існувало учнівське самоврядування, батьків залучали до шкільних справ,
здобули першу перемогу в масштабному проекті і зробили перші кроки у налагодженні
співпраці з органами місцевого самоврядування та громадськістю. Але все це давало малопомітний результат, з’являлося відчуття ходіння по колу. Виникли нові виклики у
житті ліцею. Стало зрозуміло, щоб бути конкурентоздатним, привабливим для учнів
та батьків закладом, місцем для розвитку, творчості, освітнім центром громади, ліцею
потрібно рухатися тільки вперед. І рух цей має бути спрямований у напрямку
демократичних змін!
Демократія в ліцеї: довіра, можливості, відповідальність
Поступово
ліцей перетворюється на таке собі мікросуспільство, де учні отримують певний
життєвий досвід, користуються своїми правами, виконують обов’язки. Адміністрація регулює процес
навчання, стосунки між усіма учасниками освітнього процесу, максимально залучає
усі зацікавлені сторони (громадськість, батьків, учителів та учнів) до вирішення
певних проблем.
Тож
ініціативна група ліцею разом із представниками учнівського самоврядування та
громадськості розпочала свою роботу з інструментом демократичного розвитку
школи. Насамперед чесно відповідали на запитання і усвідомлювали, скільки ще
роботи попереду.
З іншого боку
існувала проблема в умінні безконфліктно домовлятися, довіряти і делегувати
повноваження, об’єднуватися навколо спільної мети, правильно виставляючи пріоритети
для всіх учасників. Тому для 20 учителів Недогарківського ліцею було проведено освітній
тренінг «Демократичне громадянства і права людини». Учителі-предметники швидко
інтегрували у свої уроки вправи із посібників «Громадянська відповідальність.80
вправ» та «Компас». Посібник з освіти в галузі прав людини за участі молоді». Це сприяло створенню умов для активної роботи
учнів, розуміння ними загальних принципів демократії. Ось відгуки учасників
тренінгу:
- Ставлення
до однокласників тепер більш демократичне. Вислуховуємо одне одного, –
підкреслив Роман, учень 9 класу. - Тепер
можу підійти до вчителя з ідеєю і знаю, що мене вислухають.
- Вчителі
більше довіряють дітям і питають, чи є у них бажання, перш ніж доручити щось, -
зауважив Сергій, голова учнівського самоврядування.
- Хотілося
б навчити дітей відстоювати свої права, а не просто скаржитися. Сформувати вміння шукати відповідні документи
та посилатися на них, знаходити механізми й алгоритми вирішення проблем, -
додала Оксана Яцик, педагог-організатор.
Дієве учнівське лідерство – відповідальна учнівська
спільнота
Шкільне
самоврядування – крок до успіху, якого може досягнути кожен, є однією з форм
впливу на життєдіяльність навчального закладу та демократизацію процесу
управління ним. Тому першим кроком у реформуванні Недогарківського учнівського
активу стало детальне вивчення Статуту про учнівське самоврядування та внесення
певних змін до нього. Другий крок – це навчання лідерів учнівської молоді, яке
стало носити системний характер, що дало вагомі результати у роботі. Наприклад,
педагог-організатор Оксана Яцик разом з учнівським активом організувала колективну
творчу справу, щоб покращити умови шкільного життя. Лейтмотивом були слова
Й.Фітхе: "Твоя діяльність, і тільки вона одна, визначає твою
цінність". Учні попрацювали у "Лабораторії невирішених проблем"
і з'ясували, де потрібні зміни. Одна група розробляла ігри для цікавих перерв,
а інша оформляла інформаційне панно "Залежність від мобільного
телефону". Діти переконані у тому, що змінити світ на краще можемо тільки
ми самі!
Директор
Недогарківського ліцею Володимир Яременко висловив думку: «Делегування
повноважень має спільні характеристики з дорученнями і обов'язками. Одночасно
делегується відповідальність і зникає
потреба тотального контролю».
Оксана
Яцик, педагог-організатор, підкреслила: «Більше довіряю старшокласникам у
справах самоврядування. Діти навчилися бачити проблему, навіть, якщо вирішення
не завжди знаходять. Помічають промахи і недоліки й ініціюють їх вирішення».
Так
за спільної згоди учнів, учителів, батьків було зроблено ряд кроків щодо
демократизації управління: відміна шкільної форми та відміна чергування в
їдальні на користь самообслуговування (усі власноруч отримують
їжу й прибирають потім посуд за собою), оплата харчування делегована дітям,
розвантаживши вчителів від збирання грошей, створена система протидії
запізненням і прогулам, заміна старого формату загальношкільної лінійки новим –
тематичним. Учасники учнівського лідерства дійшли висновку, що учнівське
самоврядування не лише приймає активну участь в управлінні, а й може робити
життя учнів більш цікавим і комфортним.
Педагогіка партнерства як умова успішної реалізації
проектів
До
участі у програмі «Демократична школа» Недогарківський ліцей мав уже перший успіх
у ГБУ Полтавської області "Облаштування зони розвитку і відпочинку"
(автор Куценко Тетяна, учитель біології). Біля альтанки на території ліцею було
вирішено закласти сквер Мрій! Проект затверджено, але над завершальним етапом
потрібно було ще багато працювати.
Спільне
планування роботи сприяло залученню всіх
учасників освітнього процесу до реалізації проекту. Ліцеїсти разом з батьками,
педагогами, працівниками школи і небайдужими мешканцями села висадили
декоративні дерева й кущі на території Недогарківського ліцею. Це була справжня
історична подія! Приємно, що працювали сім'ями, класами, батьківськими
комітетами. Адже усе це заради кращого життя наших дітей і громади!
Перший
успіх надихнув до наступної участі та перемоги у проекті «Духмяні хвилі». Діти
садили кущі лаванди, чебрецю, м’яти, а також дерева: липу, горобину. Саме ці
рослини є основою алеї «Духмяні хвилі» (проект «Екологічні ініціативи»). Голова
учнівського самоврядування Сергій Криса разом із старшокласниками робили
розмітку, копали ямки, саджали, поливали.
Володимир
Яременко, директор ліцею, зазначив: «Діти стали брати на себе відповідальність.
Наприклад, по догляду за посадженими деревами, бо це їхнє, а не чиєсь»
Наступний
крок – участь самих ліцеїстів у написанні проектів. Так, наприклад, проект «Велопарковка
«Newparking» на території Недогарківського ліцею, автором якого є учень 9 класу
Владислав Кошулько (наставник Наталія Опирайло), та проект «Супер-перерва у
Недогарківському ліцеї», авторка Анастасія Ярміш, учениця 10 класу (наставник
Тетяна Куценко) стали переможцями у шкільних бюджетах участі Полтавської
області. Реалізація цих проектів ще попереду.
- У
нас завжди було протистояння з громадою й сусідньою школою. А тепер наш учень
написав проект на два ліцеї. Ми
голосуємо і за їхні проекти, а вони – за наші, – повідомила Наталія
Опирайло, учитель англійської мови.
- Попереду
великі плани – створення освітнього центру громади на базі Недогарківського
ліцею. Цей проект спрямований на об’єднання всієї громади. І перші кроки вже
зроблено: готуємо масштабну освітянську подію для учителів з усієї України –
Магістральну міні (не)конференцію EdCamp Nedoharky 2020, - повідомила заступник директора ліцею Інна Шахман.
Березень
2020…Ми точно знаємо, що таке демократія в дії – це довіра і відповідальність.
Ми не збираємося зупинятися на досягнутому. У цьому впевнені і учні, і педагоги, і батьки.
Демократичним
змінам у Недогарківському ліцеї бути!
Немає коментарів:
Дописати коментар